Saturday, April 9, 2011

Awek Melayu Seksi Andartu Andalusia

Awek Melayu Seksi Andartu Andalusia

Andartu atau Andalusia ibarat bunga kering di hujung ranting. Cantik perawannya bertempoh. Kalau duri terlalu banyak dan tajam, ia tidak memungkinkan di petik. Dan apabila tiada jemari yang sudi menyunting ketika ia mekar berkembang, kelopaknya akan layu. Merahnya akan pudar lalu kuntum pun berguguran. Cantiknya hanya akan tinggal sejarah.

(Gambar 1: Awek Bertudung Kinky Mengoda) Ada yang menyatakan faktor utama kepada wujudnya andartu ialah soal wajah dan kecantikan. Pandangan ini walaupun ada kebenaran namun tidaklah seratus peratus benar. Buktinya, tidak semua yang berumahtangga dan mempunyai keluarga yang bahagia mempunyai rupa paras yang cantik. Begitu juga tidak semua yang lambat berkahwin dan sukar mempunyai jodoh mempunyai rupa paras yang kurang cantik.

Hakikat sebenar yang berlaku di dalam masyarakat ialah kadang-kadang mas kahwin yang dibayar oleh pengantin lelaki bukannya diberikan sepenuhnya kepada pengantin perempuan, tetapi ia digunakan untuk menampung perbelanjaan majlis perkahwinan yang tentunya diadakan secara besar-besaran. Sikap ahli keluarga yang sanggup berhabis demi menjaga maruah dan prestij adalah satu paradigma yang salah dan menyeleweng.

Andartu juga wujud apabila poligami diboikot. Bukan menjadi rahsia sikap wanita yang seboleh-bolehnya tidak mahu berkongsi kasih. Sekalipun poligami dibenarkan dalam Islam, namun semanis-manis madu, ia tetap pahit bagi wanita. Bagaimanapun, di dalam keadaan yang tertentu, seharusnya pihak isteri tidak terlalu memusuhi malah memboikot poligami. Apabila diyakini suami mampu berlaku adil di dalam masalah pemberian nafkah kepada isteri, maka suami perlu diberikan lampu hijau untuk beristeri lagi. Benar, bercakap tidak semudah melaksanakannya. Hanya yang bergelar isteri sahaja yang tahu betapa peritnya jiwa yang terpaksa bermadu, namun andainya ia dilakukan demi untuk menyelamatkan jiwa serta maruah gadis lain yang bergelar andartu sekaligus mengelakkannya dari terjebak di dalam lembah kehancuran, adakah ia tidak berbaloi?

(Gambar 2: Awek Bertudung Kinky Mengoda) Andartu juga wujud apabila terdapat golongan muslimat yang langsung tidak mengambil sebarang langkah untuk mencari jodoh mereka sendiri. Benar, baik bagi muslimat jika menyerahkan soal jodoh mereka kepada keluarga sahaja. Namun, hakikat yang berlaku pada zaman sekarang tidak lagi demikian. Percampuran yang boleh dikatakan tidak dapat dielakkan secara seratus peratus di antara lelaki dan wanita yang berlaku sejak dari sekolah rendah lagi memberikan peluang secara tidak langsung untuk mereka sendiri mencari jodoh sesama sendiri. Dari konteks mahasiswa, siapakah yang dapat menafikan bahawa pergaulan di sebalik tabir sekalipun tidak di jadikan batu loncatan untuk mencari jodoh? Siapakah yang dapat menafikan kebersamaan di dalam menganjurkan program kadangkala bertukar menjadi jalinan cinta dan berakhir di jinjang pelamin? Namun, langkah pertama biasanya bermula dari pihak lelaki. Kenapa tidak, andainya pihak perempuan memulakan langkah, maka ak an kedengaranlah suara-suara sumbang yang meberikan label Perigi mencari timba. Sebab lain yang mewujudkan andartu ialah apabila seseorang wanita terlalu mementingkan kerjaya hingga menganggap perkahwinan sebagai satu konkongan dalam hidupnya. Mereka memandang perkahwinan sebagai satu bebanan yang menyekat kebebasan. Bila berkahwin, kuasa mutlak dalam menentukan hidup mula berubah dan terpikul pula dengan kerja-kerja mengurus rumahtangga dan anak-anak. Golongan seperti ini kebanyakkannya wujud di bandar-bandar besar di mana terdapat wanita yang menjawat jawatan tinggi di dalam sector perkhidmatan awam atau swasta lalu masa yang sama mengabaikan tuntutan fitrah mereka sendiri. (Gambar 3: Awek Bertudung Kinky Mengoda) Mereka sepatutnya menyedari bahawa perkahwinan akan memberikan ketenangan dan kebahagian kepada jiwa. Walaupun nampak seolah-olah kerjaya yang ada sudah mencukupi buat mereka, namun hidup seorang diri tanpa sebarang pergantungan adalah bertentangan sama sekali dengan fitrah seorang wanita.

Di Malaysia, walaupun golongan ini sudahpun wujud namun dalam jumlah yang terkawal. Apa yang kita bimbang, andainya senario ini tidak dikawal, masyarakat Malaysia khususnya umat Islam akan berubah sedikit demi sedikit menjadi seperti masyarakat Barat yang menganggap proses perkahwinan sebagai bahan mainan. Bukan menjadi rahsia dan keaiban lagi di kalangan mereka yang baru berkahwin sekalipun sudah bersama berpuluh tahun dan beranak pinak berdozen-dozen.

No comments:

Post a Comment